aartax

Alla inlägg under juni 2012

Av Emma Franzen - 27 juni 2012 22:07

  

Såhär såg outfiten ut!


Långärmad: H&M

Linne: Gina Tricot

Jeansleggings: Gina Tricot

Chaps: Från Julia

Hjälm: Granngården


Träns: Hopplock

Sadel: Stübben

Schabrak: Hööks

Padd: Från Elina

Lindor: Hööks


           

*Bilderna går att klicka på för att få upp i större format!*


Inte så många som blev bra som sagt, de va mörkt i ridhuset + att bilderna blev tagna när de såg som förjävligast ut! 

Men tack älskling för att du hjälpte till!

Dock försökte han få bilder på mig enbart.. Men såhär såg dom ut:


 



Älskade Artax, duktig va du trots allt! <3



 

Av Emma Franzen - 27 juni 2012 15:53

Kom på att jag glömt skriva om ridpasset i Måndags!


Artax var ganska osammarbetsvillig i Måndags, och va ganska ofokuserad eftersom de fanns andra hästar i ridhuset som inte riktigt visste vad "regler i ridhus" innebar, och skrittade gärna på spåret, hoppade hinder utan förvarning och i en hejdundrande fart, vilket fick både mig och Artax att tappa koncentrationen..

Iannatfall så tänkte jag rida igenom dressyrprogrammet Lätt B:1, men lyckades inte så bra pga omständigheter, så jag bestämde mig för att helt enkelt träna lite ridvägar, så som volt, snett igenom, rakt upp etc. Artax har inte riktigt styrka eller villighet att komma på 1 varv i volten eller att göra raka vändningar, utan får lätt bakbenen efter sig och inte riktigt vara framme för skänklen, även om han är en framåt-häst så är de inte så lätt att få energin till något bra, när han gärna springer istället för att samla upp och använda energin rätt.


Ridpasset i sig gick kanon, och jag lyckades få honom att gå halva långsidor i sluta och skänkelvikningar från spåret till mitten av ridhuset!


Jag har även världens bästa medryttare som la ut en bild igår när hon hade tagit upp sitt träns och 2delade bett till stallet och hade satt de på Artax! Snacka om läckerbit!

 


Jag fick även hem mina grejer igår, så på fredag kommer bloggen att bli bombad med snygga bilder på ny utrustning, och förhoppningsvis kommer någon upp och fotograferar när jag rider.


De kommer även upp NÅGRA bilder på bloggen ikväll på måndagens ridpass då min sambo var med och fotade.

Tyvärr är bilderna tagna i ridhus (=skitdålig kvalitet), tagna i fel steg eller när han har huvudet rakt upp i vädret.

Men min Micke va ändå snäll och fotade trots att han inte vet när han går "rätt".

Tack älskling! <3


Iallafall så är jag på jobbet nu (tidsinställt) och ska nog gå tillbaka nu!

Ha en skitfin dag, så kommer bättre update ikväll och imorgon!

Av Emma Franzen - 20 juni 2012 12:07

Jaomen, om inte mindre än 1 månad och 8 dagar står jag där som system-myndig!

Hela 20 år sedan denna skitunge kom till världen! 

Helt sjukt..


Men iallafall, tänkte jag skulle skriva upp en liten önskelista. Mest så jag kommer ihåg vad jag ska säga till alla släktingar vad jag vill ha, och sedan så ni får se all hästutrustning jag vill ha och på ena eller andra sättet kommer att införskaffa mig innan 8/9.. 

Jajamen, nu får ni klura vad jag ska göra då! 


Let's start!


- Jag vill gärna ha presentkort på Hööks såklart, så jag kan köpa lite nytt till både mig och Artax.

       

- Jag har beställt hem lite grejer ifrån Kyro Riding Gear ifrån Mikael och mamma också. Det blir en förtidig födelsedagspresent!

     

bilderna tagna ifrån http://www.kyroridinggear.com/


- Pengar för alla kostnader för en sak som jag hoppas snart kommer ut på bloggen!


Känns så ofantligt bra detta att jag iprincip hoppar upp och ner i stolen! Men inget kommer att bli nämnt förren dagen de faktiskt slår in! 


Av Emma Franzen - 17 juni 2012 21:41

Har flyttat Marico och Artax till Grönadal!



Jag har varit Modell För En Dag med min bästa tjejkompis Elina!

         



Kollat på EM som den "fotbolls fantast" jag är!

      



Firat Isabells student! (Mikaels lillasyster, och en av mina älskade tjejkompisar!)



Firat 9 månader med världens bästa sambo!



Och köpt en kise till!





Av Emma Franzen - 13 juni 2012 13:59

Våran lilla kise Alice har nu blivit 1 år gammal!


Grattis älsklingen!  <3



Så himla mysigt!


Skrev även på kontraktet på lägenheten idag, så nu är den våran!

En 2 RoK på ca 55 kvm! Helt underbart! Vill redan flytta!
Men iofs, jag har redan inrett den.. MOHAHAHAHA.


Imorgon ska en tjejkompis till mig testa Artax.

Ska bli himla roligt och se om jag kan få lite hjälp av henne, då jag vet att hon är duktig! :)


Aja, imorgon får jag säkert lite bilder.
Och när den andra tjejen kommer så kan jag nog ta lite bilder där också! :)


Iallafall, ha de bra i de fina vädret så hörs vi söta bloggläsare! :D


PUSS PÅ ER! 

Av Emma Franzen - 12 juni 2012 23:00

 


Vad heter hästen? - Artax
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? - Min Artax ska inte heta något annat!
Vad kallar du hästen? - Taxen, Mr Tax, killen, hjärtat. Kärt barn har många namn! 
Vad kallar andra hästen? - Taxen.
Hur gammal är den? - 13 år.
Vilket år/månad/dag föddes den? - 1999-04-20

Vilken färg har den? - Brunblack
Har den några tecken? - Ja
Vad för tecken? - VHIP
Hur hög i mankhöjden? - 150-155 cm.
Är det ett sto/valack/hingst? - Valack 
Vem red in/utbildade hästen? - Jag vet inte faktiskt.

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? - Of course, är en jävel på dressyr när jag sitter på ryggen!
Hur är den i skritten? - Inte mycket bjudning än, annars fin!
Hur är den i traven? - Skulle jämföra den med shettistrav i hästvariant. Men otroligt behaglig att sitta ner i.
Hur är den i galoppen? - Snabb, men går lätt att ta tillbaka.
Kan den skänkelvikningar? - Yes.
Kan den öppna/sluta?  - Slutorna sitter bättre och bättre, men öppnorna har vi inte testat än.
Kan den galoppombyten? - De går ibland, bryter lätt av till trav i byterna.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? - Har ofta ena bakbenet bakom de andra 3.

Är hästen pigg? - De flesta dagarna, ja.
Är hästen trög? - Kan vara om han inte är på humör.
Är hästen stark? - Inte om du kan rida korrekt.
Är hästen het? - Ohyes, så snygg är han!
Bockar den? - Gärna i galopp ute, eller efter roligt hinder.
Har du bockat med den? - Yes.
Stegrar den? - När han precis kom.
Har du stegrat med den? - Yes.

Sparkar den bakut? - Där du vill få fram honom dit han inte vill.
Har du sparkat bakut med den? - Ja.
Skenar den ofta med dig/andra? - Inte längre.
Har du skenat på den? - Yes.

Är den tittig? - Nej, de kan jag inte påstå.
Har du badat tillsammans med den? - Ja.
Har ni hoppat tillsammans? - Jajamen 
Har ni galopperat på en äng tillsammans? - Ja, mer än en gång.
Hoppar hästen bra? - Han tycker de!
Gillar den att hoppa? - Älskar de.
Har den bra hoppteknik? - Nja.. 
Hur högt brukar du hoppa med den? - När jag hoppat har vi hoppat högst 70cm.
Hur ofta hoppar du den? - Kommer bli oftare.

Hur är den när den rids ut? - Taggad oftast.
Tycker den att det är kul?  - De gör han nog.
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? - Beror på vilket humör, med oftast slöare (!!)

Står hästen i box? - I vinter kommer han. Nu är de sommarbete som gäller.
Går hästen på lösdrift? - Nej
Hur mycket och vad äter hästen? - Just nu, enbart gräs. I vinter tillkommer hösilage, müsli och betfor, samt B-vitamin.
Går den i hagen varje dag? - De finns en lag, där de står att hästar måste gå ute minst 8 timmar per dag, utöver tiden den rids.
I en stor eller liten hage? - just nu, stor. I vinter är de oklart, men troligtvis. 
Hur länge går den ute per dag? -
Så länge han kan. 
Gillar den att vara ute i hagen? -
Han är fjording.. Ute i hagen finns gräs.. Tänk?
Har den vindskydd i hagen? -
Nope.

Hur ofta rids hästen?
 -
Han har nyss stått på en minivila, men kommer bli runt 4-6 ggr i veckan.
När den tränas vad gör ni då? - H
oppar, markarbete, dressyr, skogsridning, longering, tömkörning, horsemanship.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? -
myser och går en promenad för hand.
Borstar du hästen före och efter ridningen? - 
Ja.
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? -
 Ja.
Hur länge brukar ni rida varje gång? -
Jadu, runt 1-2 timmar. Så länge de känns kul.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? -
 Lätt hand, bestämd, mycket övergångar och snabba galopper emellanåt.
Är det en svår eller lätt riden häst? -
 Han är nog lätt om du inte kräver värst mycket.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? -
 Privat, men varit ridskolehäst.

Vem äger hästen?
 -
 JAG.
Vad har du för relation till hästen, t.ex fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? -
Ägare.
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? -
 Snart 1 år sedan jag fick hem honom.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? -
 Kommer ha honom sålänge ekonomin och viljan finns. 
Vad har ni för mål i år? -
Inga mer än att leva livet och att komma i form båda två!
Har ni nått några av dom redan? - Leva livet gör vi varje dag!
Rider du privatlektioner på den? -
Jag hoppas på att börja.
Hur ofta? -
x
För vem? 
- x
Hur länge håller den lektionen på? -
x

Är hästen snäll i stallet?
 -
Extremt nyfiken på allt.. Krafsar med hoven, allmänt uttråkad.. ;)
Kan hästen stå lös i stallet? -
Nja, jag har inte tränat så mycket från de, då han inte är redo än.
Måste hästen vara uppbunden? -
Yes.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? -
Jag föredrar stallgång, men måste jag så blir de box.
Vad har den för sadel/sadlar?
 -
Stübben dressyrsadel, samt en GAMMAL syntetsadel från Hööks!
Vad har den för träns just nu? -
Han har ungefär 4-5 träns, ihop-plock allesammans.
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? -
1 set med benskydd, ska köpa damasker snart och i princip en hel ikea-kasse med lindor..
Vad har den för bett just nu? -
 Tredelat, hackamore, pelham, tvådelat.. Som ni hör, en hel del!
Vad har den för täcken just nu? - 
Min häst försöker att gå utan täcke så ofta som möjligt. Men har ett i fleece, tunnt vintertäcke och tjockt vintertäcke.
Gillar du hästen? -
 Ohja, annars hade jag sålt honom!
Har ni många minnen tillsammans? - Ja, de har vi såklart, och fler ska de bli!
Nämn  det bästa: Dagen då allt bara släppte i vårt arbete.. Allt släppte lixom på 1 dag ungefär! Så himla härligt. Lika mycket som när han satte första hoven hos mig.
När red du hästen sist?
 - De va så mycket som i Lördags.
Vad gjorde ni? - Vi red "dressyr" i paddock.
Gick det bra? - Nja, finns lite att träna på, men han är ju inte fullt igångsatt ännu.
När ska du rida den igen? - Imorgon kanske jag hinner en sväng. Annars Torsdag.
Vad ska ni gör då? - Om de sker imorgon, så ska jag träna i ridhuset med lite bommar. På torsdag blir de nog småhinder och dressyr mest. :) 
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? - Många gånger om. 

Av Emma Franzen - 12 juni 2012 21:25

SKVALLERBLOGGAR idag.


Verkar vara mycket sådant på tapeten just nu, helst inom hästvärlden.. 

Okej.. Va är typiskt en skvallerblogg då?

Jo, enligt många så är de "osäkra" människor som inte tror på sig själva och vill få andra att framstå som sämre, för att själv må bättre..

Men jag har en annan teori..


Jag tror själv att dessa "skvallerbloggerskor/bloggare" inte alls är osäkra.. Tvärtom, dom får ju sin publicitet? 

Dom får sina 5 minuter i rampljuset, och en himla massa respons?

För de är ju de man ger dom när man skriver: Men de va ju inte alls schysst din f***a!!!!

Klart som FAN att dom sitter där hemma, ler över sig själva och fattar att dom tryckt på en öm punkt..


Ska jag ge er ett förslag åt skvallerbloggar?

Om ni ser någon.. Fine.. Läs på ni bara, men förstå då att ni bara lägger mer ved i brasan.

Skratta åt dom som inte har bättre för sig än att klanka ner på oss "vanliga" folk. :)


Haha, pallar inte dessa lekisverksamheter.

Plus att allvarligt.. Hur kul kan de vara att enbart få negativa kommentarer och leva ditt liv som hatobjekt? ^^ 

Ovido - Quiz & Flashcards