aartax

Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

dagens!

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!


Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag visste att kära gul skulle ha överskottsenergi. Dock har han även då markerat, trots att de inte har varit hälta längre. Har också börjat om från början med det här med betsling, och kört på ett tvådelat, men ändå har han inte känts okej.. 


Tills jag tog modet till mig och red barbacka i ridhuset.. OCH VILKEN KÄNSLA!


Det va idag som jag började fatta att de va ett sadelproblem som jag hamnat ute för.. De måste vara de, när jag fick en sådan klockren känsla barbacka och markeringar och hältor med sadeln!


Iallafall, började med att redan under framskrittningen korta och länga tyglarna så han skulle söka min hand även om jag kortade eller längde. Sedan ökade jag och kortade skritten och förde honom lätt sidvärts, fram och tillbaka i några steg åt gången.. Han reagerade direkt och förstod att de va sidvärts han skulle. 

När vi hade skrittat fram kortade jag tyglarna liite, och red på halvlånga och böjde lite fram och tillbaka, och flyttade honom fler och fler steg sidvärtes varje gång, och han lunkade på som om han aldrig gjort något annat.


Sedan red jag ute vid spåret och testade på slutor, där jag använde väggen som stöd.. De gick jättebra och jag såg själv i speglen i ridhuset att han gick så fint, och jag kunde ge tvärare och mindre tvärare, vad jag än bad om.


Dock så kunde jag förstå att han fuskade, eftersom han inte gjort annat än att ha testat innan, och nu gick han en hel långsida.. Hehe, men han försökte! Och man märkte även när han lyckades, för då orkade han inte så många steg innan han smet tillbaka in till fyrkants-spåret. Men vad gör de? Vi bara testade ju! 


Även "öppna" gick bättre idag, trots att han ville ställa för mycket och smita in på en volt då de är lättre.. 


Så vi varierade arbetet mellan sluta på långsidan, öppna på kortsidan och skänkelvikning diagonalt, och fortsätta likadant på nästa sida! Alltså, hästen gick på direkt och förstod övningarna som om han inte gjort annat på sina 13 år på jorden!

Och även om jag inte bad om samling idag så sökte han fint handen och blev inte tung som han brukar, trots att man fick höja handen några gånger för att han skulle förstå övningen. 


Även när vi ökade till trav gick de fint, trots att vi inte travade länge eftersom han inte är igång helt ännu. Men vi travade volter och slutor och de gick kanon! Skänkelvikningarna gick kanon, fast öppnorna blev volter i traven, mest för att han inte orkar. Galoppen va även den fin, och de gjorde vi i en volt och en långsida i båda varven. Där märkte jag att han va stel i högervarvet, och de är alltså där sadelproblemet har satt sig, vilket redan sedan innan är hans svåra varv, så som avslutning fick han gå mycket skänkelvikningar i högervarvet, och de va så vi avslutade!


(Skolorna jag beskriver är inte fullbordade, utan vi sniffar mest på skänkelvikningar, slutor och öppnor, men är på god väg!)


Imorgon ska en kunnig i stallet kolla över mina sadlar och ser om jag behöver byta ut dom, vilket jag tror att dom behöver!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Av Emma Franzen - 21 november 2012 12:00

Sista tävlingen detta året.  Känns bra faktiskt, trots att de är lite tråkigt att jag inte har hunnit komma ut mer i år, men de tar vi igen nästa år. Igårkväll (klockan 02.30 hrmpf..) så låg jag och vägde för och emot på de 2 andra tävlingarna som ...

Ovido - Quiz & Flashcards