aartax

Alla inlägg under oktober 2012

Av Emma Franzen - 25 oktober 2012 22:17

Oookej, som många som känner mig vet, så är jag BESATT av att köpa nya grejer till min lilla polle..

Nästan pinsamt, men så är det.. Älskar att kunna sitta på hooks.se/horze.se och drömma mig bort..


Det är trots allt som sidorna som jag känner att jag i min situation är mest bekväm att titta i, eftersom jag kan tänka: Men okej Emma.. Vill du köpa det där schabraket så kan du göra de en bra månad.. Och inte bara schabraket, utan hela set:et! 

ÄLSKAR den tanken!


Iallafall, det är några saker som artax faktiskt behöver och några som han är i mindre behov av, men ändå fint att kunna slänga på vid träning/tävling!

Tänkte därför visa lite vad jag hittat som förhoppningsvis kommer att hamna i artax överfulla skåp inom kort!


Detta är seriöst de snyggaste träns jag vet! Har fastnat för lackat, plus att jag har tröttnat på de traditionella swarowski pannbanden.. Sålänge de inte finns i någon cool färg vill säga.. Men jag har tröttnat!
Så detta skulle varit matchat med ALLT jag lägger upp idag!
(Resten av bilderna går att klicka på för att få i större format!)


   

Dessa benskydd ifrån Horze tycker jag är läckra, och hade behövt ett par nya tävlingsskydd eftersom mina andra blev snodda.. Hrmrmrmrmrmmmm... Och en uppsättning svarta hade jag inte heller tackat nej till! :D


 

Dessa skydd är också läckra, gärna till ett brunt schabrak! Men jag är så himla sugen på dom svarta (bilden jag hittade på de svarta gjorde de inte rättvisa, så tog den bruna på bild!)
                        
LÄCKERT LÄCKERT LÄCKERT!!
Detta hade varit lagom matchning till min gula ponnihest! Riktigt snygga!! Och att jag älskar grönt och brunt är ju bara ett plus!
             
Lila till min prins vore läckert! Mer behöver inte tillläggas!
               
Och en läcker, stilren outfit i ljusbeiget! Slår inte fel på någon färg på häst!
 
 
Oj, det blev mest saker jag VILL ha.. Hehe..
Men de jag behöver är de liknande "damaskerna".
Det är något som hade behövt hoppa in i artax garderob typ, NU! 
Av Emma Franzen - 24 oktober 2012 19:59

Idag kan jag somna lycklig!
Snacka om att artax va fin idag!
Skönt med att ha körkort och egen bil så man slipper stressa och att de blir så fel!

Iallafall, bestämde mig för att sätta på honom de tredelade bettet idag (förra gången jag försökte rida ett markarbets pass med tredelat höll de på att sluta illa!
Men iallafall, satte på honom sadlen och tränset och gav mig ut.
Skritta först på terrängspåret så han skulle bli lite varm i kläderna, de gick att göra idag på långa tyglar utan att han försökte springa iväg! Stort plus i kanten!

Sedan begav jag mig till paddocken. Började fippla lite med bettet på långa tyglar för att han skulle jobba nedåt.
Tänkte: detta får ta hur lång tid de vill, jag slutar inte förren han söker sig nedåt.
Det tog ca 2 minuter i båda varven innan han förstod vad jag ville.
Kortade då tyglarna en aning och gjorde likadant. Gick fin fint och hästen förstod vad jag ville komma och tog ett fint stöd.

Började trava och gjorde lite volter och flytta för skänklen. Gick kalas, och efter en halvtimme något så låg han kanon mellan hand och skänkel, vilket va det jag ville.

Det stod några låga hinder framme, så kom emot dom i trav och föll in i galopp efteråt, fick ner honom i trav, hoppade, galopp. Tillslut så hoppade jag hinder på en volt och lät honom göra avståndsbedömningen, och efter en stund så förstod han och hoppade kanon!
Avslutade där och gick med honom en runda i skogen..

Idag va en sån dag som jag inte ville sluta rida! Allt flöt på och jag ångrade att jag någonsin tvekade på denna hästs potential.

Helt underbart!!

Av Emma Franzen - 1 oktober 2012 22:43

Nåväl, idag fick jag äta upp att jag tyckte allt kändes bra för några dagar sedan.. Min häst gjorde sitt bästa trots allt, men de va inga lätta övningar trots allt. Eller, rättelse.. Inga övningar för en knappt uppvärmd fjording som inte har tillräcklig styrka ännu i galoppen..

Vi började med att göra ordentliga hörnpasseringar i trav, därefter i galopp. Där satte de sig redan för min häst. Jag va inte tillräckligt snabb och aktiv med ytterskänklen, vilket resulterade i att jag inte fick honom med mig. Han va dock fin förövrigt och som satt, han gjorde sitt bästa med det han har och kan.

När hoppträningen sedan va över så va han måttligt trött och jag trodde inte jag skulle kunna skritta av honom utan att han skulle dö av utmattning.

Men inte de inte.. När jag gick ner till paddocken så trippade han fram på tårna.. Hehe.. Jag har en häst som ALDRIG får slut på energi..

Så jag fick trava honom lite fint och han bara ökade och ökade. Så jag fick köra lite tempoväxlingar, och jag lyckades få fram den finaste ökade traven på honom som jag aldrig har känt! Helt otroligt!
Vi flög fram och jag satt som på moln, en sån jävligt härlig känsla!!

Fick iallafall skritta av honom, trots att de knappt gick eftersom han ville fortsätta och fortsätta och fortsätta......

Jag ksn iallafall, på rak arm, att jag har den ärligaste fjordingen i världen!!!!<3

Ovido - Quiz & Flashcards