aartax

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

fin häst!!

Av Emma Franzen - 24 oktober 2012 19:59

Idag kan jag somna lycklig!
Snacka om att artax va fin idag!
Skönt med att ha körkort och egen bil så man slipper stressa och att de blir så fel!

Iallafall, bestämde mig för att sätta på honom de tredelade bettet idag (förra gången jag försökte rida ett markarbets pass med tredelat höll de på att sluta illa!
Men iallafall, satte på honom sadlen och tränset och gav mig ut.
Skritta först på terrängspåret så han skulle bli lite varm i kläderna, de gick att göra idag på långa tyglar utan att han försökte springa iväg! Stort plus i kanten!

Sedan begav jag mig till paddocken. Började fippla lite med bettet på långa tyglar för att han skulle jobba nedåt.
Tänkte: detta får ta hur lång tid de vill, jag slutar inte förren han söker sig nedåt.
Det tog ca 2 minuter i båda varven innan han förstod vad jag ville.
Kortade då tyglarna en aning och gjorde likadant. Gick fin fint och hästen förstod vad jag ville komma och tog ett fint stöd.

Började trava och gjorde lite volter och flytta för skänklen. Gick kalas, och efter en halvtimme något så låg han kanon mellan hand och skänkel, vilket va det jag ville.

Det stod några låga hinder framme, så kom emot dom i trav och föll in i galopp efteråt, fick ner honom i trav, hoppade, galopp. Tillslut så hoppade jag hinder på en volt och lät honom göra avståndsbedömningen, och efter en stund så förstod han och hoppade kanon!
Avslutade där och gick med honom en runda i skogen..

Idag va en sån dag som jag inte ville sluta rida! Allt flöt på och jag ångrade att jag någonsin tvekade på denna hästs potential.

Helt underbart!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!   Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag ...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Ovido - Quiz & Flashcards