aartax

Direktlänk till inlägg 21 september 2012

Måndagens hoppträning och dagens ritt!

Av Emma Franzen - 21 september 2012 19:32

Okej. Första hoppträningen med Artax ägde rum i Måndags, men blev så sur efter min och Artaxs prestation, så därför valde jag att inte skriva om det. Tänkte dock på de idag när jag red Artax, och de blev bra mycket bättre!

Därför skriver jag om den nu! :) 


Okej.. Hoppträningen gick ut på att rida denna banan och få in en bra rytm.. Efter att ha sett mig på uppvärmingen så sa Filippa (hopptränaren):

Du har mycket häst att rida, men du måste sitta stilla i sadlen och inte vara för snabb. Han hoppar, men du förstör för honom när du kastar dig upp framför hindret vilket får honom att riva. Tänk på hur du sitter i sadlen och tänk KRAFT, inte fart då jag ser att du rider honom mycket med fart, så när han kommer fram till hindret så hinner han inte få upp benen.


Jag satte numret på hindret, på de hållet du hoppar från, så att ni kan se ungefär hur de gick till..

Och hinderna på volten gick inte jättebra måste jag säga.. Och inte resten av banan heller.. 


Många har dock kommit fram till mig i veckan och sagt : Herregud Emma, jag har aldrig sett en fjording med så mycket energi!! 

Och de är sant! Många tror att fjordingar är sega men starka. Inte min.. Där är de att ta de lugnt som är problemet, och när ett hinder kommer i vägen, då slutar de oftast med att 10 meter innan hindret har jag hela hästen i händerna, och de är tungt! TUNGT SOM FAN! 

Men bromsa har aldrig varit ett alternativ, utan eftersom jag har haft tankarna på att tävla och eftersom han tycker att de är så himla kul, så har jag låtit honom flyta på.. 

Men nu när han har tanken på att hoppa, och man vet att han vill fortsätta, så kan man sätta lite mer krav!


Så, idag när jag red honom så skrittade jag fram honom, och började direkt på galopparbetet. Det stod FORTFARANDE kvar hinder från framhoppningen från tävlingen.. Det fanns ett sockerbitshinder som jag hoppade lite över.


Då hoppade jag:

Rött = Galopp

Lila = Trav/Skritt


Jag tränade på "igångsättningar" för att få honom fram för skänklen och under sig med bakbenen. Tränade även denna gång med att sitta still i sadlen och faktiskt vänta in honom till hindret. Hoppade honom i båda varv, men bara spegelvänt! 

Och de gick kanonbra! Hade pelhamet idag med dubbla tyglar och jag kände att jag fick ihop honom bättre och fick honom att rulla på bra innan och hade bra kontroll efter, så funderar på om jag ska ha på de på Söndag eller om jag ska ha mitt älskade jaktkandar! Tror jag tar med mig båda så jag kan se hur dagsformen ser ut! 

Iallafall, när han sedan började bli lite varm i kläderna så tog jag terrängen 2 varv och galopperade av honom och hoppade småhinderna och skrittade sedan av i lilla flispaddocken! Känns väldigt bra inför Söndag, så detta är lovande!!


Nu ska jag snart sova för att orka jobba imorgon-natt på jobbet!

Så jag går direkt ifrån att ha jobbat en hel natt på jobbet till att åka direkt till tävlingen! 


Efter detta ridpasset känns de lovande dock, trots att jag inte vet om jag kommer förstöra för honom pga jag är för trött, men jag måste se de positivt. Detta blir bara en erfarenhet rikare vare sig vi kommer hem med rosett eller inte! 


Vårat ordspråk! <3  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!   Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag ...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Ovido - Quiz & Flashcards