aartax

Alla inlägg under augusti 2012

Av Emma Franzen - 28 augusti 2012 21:35

Åååååh, snacka om att jag har en av världens vackraste fjordingar!

Idag förvånade han tillochmed mig genom att vara bland de finaste han varoit under detta året hos mig och de märks verkligen att allt mitt jobb lönat sig!


Från början av vårat liv ihop så gick han som stjärnkikare och knappt visste vad en förhållning var, inte heller samling.


Idag hade jag på hoppsadel och pelham med två tyglar och började med att skritta i avslappnad ganska kravlös form runt terrängspåret så han skulle få bygga lite muskler i rumpa och rygg, samt få lyfta lite på benen genom "hindrena" i skogen. Första rundan va ju bara i skritt, så då gick vi runt hinderna för att han ska få en bra uppvärmning. När första varvet va över så kände jag hur han taggade på uppförsbacken upp till terrängspåret så släppte honom i den och han tog världens tag och galopperade på som ALDRIG FÖRR! Väl uppe kortade jag tyglarna något och hade understa tyglen nästan hängande för att inte "dra ihop honom". Inte behövdes det, utan han kom direkt fram i en energisk trav där han sökte ett ofantligt bra stöd i båda tyglarna och travade på över rötterna och uppförsbackarna. Vi tog även och travhoppade hinderna som va låga, mest för att få honom att komma in i att lyfta på benen. Han fick sitt lilla avbrott i en lång och ganska brant nedförsbacke i skritt och även en halt och något steg i rygga innan han fick fortsätta sin väg fram på stigen.


3:dje varvet tror jag gott och väl att han visste vad som väntade då jag kortade tyglarna lite extra och vände upp mot backen igen däär han fattade galopp än en gång, men denna gången va aningen jobbigare då jag begärde ett stöd mot min hand samt en halt och halt-galopp fattning. Mycket rumpmuskler som fick träna idag!

När jag kom upp för backen ville han sakta av och fick skritta några 10 meter innan en skritt-galoppfattning kom och världens ärligaste häst kom fram i honom. Mycket säte, mycket röst, mycket ben och lagom stöd i tyglen har lönat sig!


Skitfin över hinderna iallafall och när våran lilla "terrängövning" va slut så fick han skritta sista biten på spåret för att galoppera hem igen i en mindre brant backe med ett stöd i handen vilket gick AWSOME!


Tog upp honom i lilla paddocken och travade och skrittade va honom i lång och låg för att stretcha ryggen och komma under med bakbenen ordentligt och verkligen få ett kanon avslut, då han kan detta med lång-låg i trav och skritt på rakbett. 


Det är när 2/3-delat kommer in i bilden vi kan bli sura på varandra, men inte annars! 


Helt supernöjd med min häst idag och han är numer värd mer än RGB:s Ninja! 

Av Emma Franzen - 16 augusti 2012 22:13

 


X antal år gammal bild..


Men grattis gumman än en gång till körkortet!


Puss på dig, från mig! 

Hihi! <3

Av Emma Franzen - 14 augusti 2012 21:59

Helvete.. Påvägen hem från stallet idag så hade jag en sådan jävla motivation på alla typer av inlägg.. 

Allt från Hysteri på tävlingsplats & Snobbiga ridskoleryttare till Hur snordyrt hösilage är & Vilken tragedi att jag inte kan rida i vårat ridhus.


Snälla hjälp mig med flera ideer! 

Av Emma Franzen - 12 augusti 2012 16:27

Åååh, nu lever min laptop igen efter att ha legat i princip kraschad i källaren sedan vi flyttade hit.

Inte ett enda virus vad de såg ut som efter alla miljoner scanningar, men seg som SATAN, så något allvarligt fel är de ju.. Kan en dator få en psykisk störning? Isåfall har min definitivt någon slags bokstavskombination..


Nej men va ute hos hästarna för x antal timmar sedan och detta är andra dagen i raken som Marico kan vara ute hela dagen vilket både han och Artax är supernöjda över!

Såret ser mycket mycket bättre ut och det blir bara bättre dessutom. Det har numer lagt sig en skorpa på, som gör att han kan stå ute om dagarna och beta som andra normala hästar!

Glad tjej och glada hästar!


Projekt städning sker förövrig här idag, efter att ha levt som om en atombomb har slagit ner och gjort kaos av hela lägenheten börjar det äntligen se ut som en lägenhet där de faktiskt bor ordningsamma vuxna!
När vi nu blir de, är en fråga som vi besvarar när vi blir de vill säga.


På tal om det här med städning.. Är de bara jag som först tar itu med städningen när min lilla stig i lägenheten knappt syns längre?
Jag tar ALDRIG tag i städningen förren jag ser att jag inte nyter ta hem någon.. 
För de absolut värsta jag vet är när man går i närkamp med den där rebelliska dammsugaren som gör tvärt emot va jag vill (Vill jag svänga vänster så är de en självklarhet för den "söta lilla" dammsugaren att svänga höger..) och att man skrubbar och tvättar golven och allting och att de inte syns?! 

Plus att om man väntar med att städa tills dammtussarna dansar Mambo under soffan, de är ju då man hittar alla dessa roliga saker som du hade glömt bort!

Och inte att tala om pengarna man hittar som man vet att man tappade våren 1999 och hittar denna efterlängtade tjuglapp under den ena soffkudden. Herregud, då är min dag räddad!


Men iallafall, nu ska jag snart dansa tango med skurmoppen och gå one-on-one med dammsugaren så jag sedan kan kolla på JSK:s match här i Johannishus.


B.E.A.UTIFUL


See you sweety-pies! <3

Av Emma Franzen - 5 augusti 2012 22:37

Att jag ens ska behöva förklara mig angående Maricos sår..

Jag skickade in inlägget till Ponnysanning för att jag ville visa alla vad som faktiskt kan hända över en natt.


Vad jag glömde skriva va just det att mina hästar fått daglig tillsyn av min medryttare, samt av andra personer i stallet. Bara de att jag inte har varit där betyder heller inte att jag inte bryr mig om mina hästars välbefinnande..

Det är bara rent idiotiskt att ens påstå det..

 

Tror ni på allvar att jag skaffar häst, skaffar 4 jobb (de ni) för att kunna handla saker till mig själv och sedan att mina hästar får stå och ruttna i en hage någonstans utan att någon kollar till dom på 4 dagar?

Ni måste skoja.

 

Jag har 4 jobb JUST PÅGRUND av att jag har hästar som jag vill ska få bästa möljiga levnadstid på jorden. Jag ger dom tak över huvudet, mat att äta, fina fossingar, vaccinationer, vetrinärbesök, equiterapefter, ett bra underlag att stå på, DAGLIG OMVÅRDNAD, den där dyra sadlen som ligger som en gud eller de där linimentet som är de bästa på marknaden.

 

Sista gången jag köpte något till mig själv i klädväg va till min 20årsdag.. Och de va en klänning som jag hade på mig den kvällen.. Innan dess minns jag inte när jag köpte kläder senast.

 

Jag mår faktiskt pissdåligt över att detta hänt min älskade penisionär, men tro inte för de att han inte hade daglig tillsyn, för då har ni fattat det helt fel.

Enligt vetrinären så hade flughuvan gått sönder i samband med att han kliat sig. Han är även varm och svullen om benen vilket han inte blir om han inte snubblat, trampat snett eller trillat.. Och hur vet jag det, jo för jag kollar till honom. 

Allting måste ha hänt i samband med att han drog sönder flughuvan..

 

  

Inte för att jag är världsmästare på paint dåva..

 

Men så såg ju flughuvan ut, enbart några trådar hade sökt sig nedåt nosryggen och verkligen pressat mot nosryggen vilket hade gett ett sår såklart. 

Huden va levande runt om, men trycksåret hade gjort så att blodtillförslen hade stängts av lite. 

Hade han gått med de i flera dagar hade vetrinären sett de då hon sa:
DET VA TUR ATT NI HITTADE HONOM SÅ SNABBT SÅ HUDEN INTE HANN DÖ.

 

Det är en enorm svullnad runt såret och de är det som får ögat att luras lite med er.

Men hur lätt tror ni att de är att ta kort i ett mörkt stall klockan halv 1 på natten.. Ja hörni, så lätt är de ju inte!

Ögat luras med er, och bara för att ni sett att min häst har ett sår, betyder de inte att jag vanvårdar honom.

(Hade jag gjort de hade jag inte skickat ut distrikt så sent eftersom jag hellre ville ha den där söta tunikan, och dom där assnygga jeansen! <3<3<3<3<3<3<3<3)

 

Jag tror ni fattar..

Jag har redan raderat 20 kommentarer här ikväll, och fler kommer det bli just pågrund av att när vi hästmänniskor behöver varandra så ställer man sig över och spottar.

 

Aja.. Tur att de finns några bra människor här i världen..

 

Dags att faktiskt kolla till dom bloggarna jag bryr mig om just nu, och dom ska ha ett stort tack för alla lyckoönskningar här ikväll/igår! <3

 

http://tvistirni.webblogg.se


http://stalltjej.se

http://nicolemosserud.blogg.se

http://nattstad.se/mymemories


Ha de gott! Haaaaaj!

Av Emma Franzen - 4 augusti 2012 10:22

Nu tänkte jag ta upp en viktig sak här på bloggen..

 

Nämligen de fakta att jag blev uppringd av stallägaren igårkväll efter jobbet som sa att "Du borde nog komma hit och kolla till din häst. Han har ett stort sår över nosryggen där flughuvan sitter!"


Denna hästen har strl COB i allt han har, men just för skavrisken så köpte jag en strl full som satt rätt på honom.

Jag kollade till honom i tisdags och inget skav syntes. Har jobbat dag ut och dag in (känns de som) och eftersom jag ine har körkort har jag inte kunnat kolla till dom som jag har velat.

Men det har gått folk varje dag och kollat till dom och alla säger att de måste hänt över natten/dagen igår.


När jag satt i bilen påväg hem så ringde en tjej som stod nere i hagen och sa: "Är du rädd för blod och slamsor?"

Eftersom att mitt yrke är undersköterska så sa jag såklart nej.

Innan jag knappt hade hunnit säga de så sa dom att jag borde tillkalla distriktsvetrinären vilket jag också gjorde påvägen till stallet.


När jag kom fram så sprang jag fram till honom med vetrinären i telefon och de första jag reagerade på va att de såg ut som om en röd tejpbit satt på kanten av flughuvan.

Såklart va de ingen tejpbit utan ett 10-15 cm långt, djupt sår mitt över nosryggen.


När jag kom upp till stallet så va de första jag gjorde att klippa flughuvan eftersom jag inte fick röra vid hans ögon och då va rädd att dra upp såret yttligare.


 

Såhär såg såret ut när jag hade fått av flughuvan.


När distriktsvetrinären kom så tvättade hon, gav honom lugnande och la om de ordentligt.

Jag kommer även att få hem en saftig räkning inom dom närmsta dagarna..


Som mitt och Maricos läge ser ut nu så är de att kolla till honom flera gånger om dagen, boxvila, penicillin etc etc.


 

När vetrinären va färdig med allt som att klippa bort död hud, klippa rent runt om samt att ha tvättat av det.


Jag såg som sagt INGET skav när jag va där senast, ingen annan heller.


Det va denna flughuvan som gjorde detta (med styvt nät) där han lyckats få väck får-ullen samt att ha fått ner några trådar av denna styva tråd långt ner på nosryggen som gjorde att de blev en tryckskada över nosryggen och att tillförslen av blod hade avstannat litegrann.


 


Men som sagt, tänkte bara med detta inlägget säga att ni ska hålla stenkoll på era hästar ni i sommar och verkligen kolla till dom.. Även lyfta på flughuvan och kolla samt lägga dit extra får-ull om ni ser skav!

Annars kanske de slutar som för älskade Marico! <3

 

edit: Det som vi tror har hänt är att han stått i skogsdungen i hagen och kliat sig. Sedan att (eftersom de blixtrade s"tan iförgårnatt) han blev rädd för åskan och då drog sönder flughuvan och att dessa trådar samt fårullen kasat så pass långt ner att detta trycksår har uppkommit!

Ingen vet ju såklart vad som hänt i detalj, men en sak som är stensäker är att jag ALDRIG tänker köpa flughuvor med styvt nät igen!

Ovido - Quiz & Flashcards