aartax

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

tävlingen i söndags & träningen igår!

Av Emma Franzen - 25 september 2012 15:35

Oh Yes Folks, i Söndags tävlade jag igen! 


Vi tävlade i Yxnarum, där jag hade anmält mig till 50 cm. När jag kom dit så bestämde jag mig även för att ta och hoppa 60 cm! Okej. Jag va startnummer 2 och 4. Framridningen va i en hage bredvid parkeringen! De gick inte att trava i den, inte galoppera, så de va ganska dåligt! 

Framhoppningen va i en liten liten blöt paddock. Inte de mest ultimata. 

De va heller inte fullt ultimat att jag gick direkt från att ha jobbat natt till att åka och tävla.. Och jag märkte att de va anledningen till att det gick som det gick.


50 cm : 4 fel, samt en felridning.

När jag väl kom in i ridhuset så va de en massa tittiga hinder, men eftersom jag nästan visste att de skulle gå bra så gick vi fram till de hinder som verkade mest tittigt och började rida. 

Hinder 1 & 2 gick bra, sedan va de en konstig kurva bort till 3:an, plus att de va knallrött med vita prickar. Kände att han tvekade och vi hoppade för nära och fick med en bom. 4:an gick bra men eftersom jag va så "seg i reaktionerna" så missade jag 5:an. Resten av banan gick kanon!


60 cm : 8 fel, samt en felridning. 

Under höjningen stod jag ute och gick igenom banan i huvudet tusen gånger för att inte missa 5:an igen! Pratade lite pepptalk med Tine och Sandra och fick komma in på banan igen. Första gången på 60, men ändå inte jätte nervös!

Gick in och hoppade 1 & 2, 3:an började han slingra sig mot och hamnade fel. 1 bom ner på 3:an.  4:an gick bra, missade 5:an igen och blev så sur på mig själv! Hoppade 5:an, fick med mig en bom på 6:an men 7:an & 8:an gick bra! 


Så jag är ändå riktigt stolt! 

Lastningen gick över förväntan! Han brukar alltid ta ca 30 min på sig att komma in i transporten! 

Men i Söndags gick han rakt på både till och från tävlingen!


På träningen igår så tränade vi för första gången för Lina i stallet. 

Kändes som om många nya knappar hittades! 

Hon påpekade att han såg ut att vara svag i höger bak eftersom han inte trampar under ordentligt, utan bara går och ströar med bakbenen. 

Så vi tränade på volt med utåtställning och att formas runt skänkel och komma mellan hand och skänkel, och han lärde sig snabbt och visste vad som krävdes, men han "flydde undan" de jobbiga med att överböja sig.. 

Men i slutet av passet fick jag en trevlig känsla och de känns skitbra! :D 


Fler träningar för Lina, OH YES!!


Inga bilder från varken tävling eller träning tyvärr, men kan nog se till att få bilder så snart som möjligt! 

 
 
emelie

emelie

4 oktober 2012 20:56

Kul att det gick så bra ändå :)

http://www.emelieawsome.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!   Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag ...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Ovido - Quiz & Flashcards