aartax

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Hoppträningen igår, ridning idag.

Av Emma Franzen - 20 november 2012 20:45

Igår tränade jag för Filippa igen, som var efterlängtat!

Eftersom hon mestadels kör fälttävlan själv så blev de lite inspirerat av det igår.


    Klicka på bilden för att få den större.


Vi tränade på linjer igår, som både jag och Artax har svårt för.

Hindrena som vi hoppade (2,4,6,8) var smala, så de kändes som om man skulle välta hindret med skänklarna, trots att man va långt ifrån.


Man började med att hoppa grinden imitten, tog ut svängen och hoppade ett smal-hinder, 4 galoppsprång -> vattenmatta -> 5 galoppsprång -> smal-hinder -> grind -> smal-hinder -> 4 galoppsprång -> oxer -> 5 galoppsprång -> smal-hinder.


Detta gick trots allt över förväntan, och vi klarade ut det någorlunda. Sedan att han är lite knepig med att galoppera rakt mot och efter hinder är en annan sak, så där fick man träna på att leta linjer, så man kom rakt över.


Nyttig övning! 


Idag så visste jag att han skulle vara lite stel (som han alltid är efter träning) så satt jag upp barbacka med Hackamore och red ett litet "dresyrpass" i ridhuset. 

Helt allvarligt alltså, vi hade kunnat rida en kadrilj vi 3 som red i ridhuset, vi red på samma volt, kom på att de blev trångt och begav oss till andra sidan.. HAHA, måste ha sett riktigt töntigt ut..


Iallafall, lyckades få honom på noterna fortare än vanligt och tränade mest bara att stanna i formen, då han lätt sticker upp huvudet i luften när jag väl kliar honom för att han gått ner i form.. Så lite halvsurt!

Men det gick iallafall bra, och jag fick till en riktigt fin bjudning både i traven och galoppen, så red inte så länge.


Dom senaste passen med Artax har alltså känts kanon? 

Jag vet inte vad det är som har hänt, men det känns plötsligt mycket bättre? 

Kanke för att jag vet hur jag ska lägga upp passen och med vilket bett till vad.


Hackamore -> dressyr + uteritt

Jaktkandar -> hoppning


Meningslöst pladder.. JA


Iallafall.. Imorgon måste jag verkligen rida ut, så blir att bege sig till stallet i "gryning" och rida ut innan det blir alldeles för sent och mörkt.. Jävla surt att man ska behöva rida i beckmörker.. 


Iallafall, hoppas ni får en kanonkväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!   Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag ...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Ovido - Quiz & Flashcards