aartax

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Tävling 25/11-12

Av Emma Franzen - 21 november 2012 12:00

Sista tävlingen detta året. 

Känns bra faktiskt, trots att de är lite tråkigt att jag inte har hunnit komma ut mer i år, men de tar vi igen nästa år. Igårkväll (klockan 02.30 hrmpf..) så låg jag och vägde för och emot på de 2 andra tävlingarna som ägt rum detta året.. 


Nr 1, Grönadals ridskola, 50 cm.

Första tävlingen för min och Artax del.


+ Red fram länge och väl

+ Rev endast en bom

+ Gick banan flera gånger


- Red fram FÖR LÄNGE och FÖR KRÄVANDE, vilket innebar att han va trött när han kom in på banan

- Red hårt på framridningen, och stod still länge. Ingen bra kombo

- "Fläng-red"

- Flaxade med armarna som om jag vore en kråka

- Red med fart istället för kraft

- Kastade mig fram på halsen i hoppet, vilket bidrog till att han hängde sig på bogarna och hade svårt att komma över


Nr 2, Yxnarum ridklubb, 50/60 cm.

Första tävlingen utanför klubben.


+ Var lugn och metodisk i lastningen

+ Red bra på framhoppningen, inte en enda bom ner

+ Gjorde de bästa av situationen för Artax inne i de lilla ridhuset


- Gick inte banan mer än 2 gånger vilket resulterade i att jag letade hinder eftersom jag knappt hade koll på var de låg

- Jobbade natt och gick direkt till tävlingsplatsen, behövs ingen beskrivning

- Blev sur på mig själv eftersom de gick dåligt (enligt mig) och lät de gå ut över stackars pollen

- Red som om de vore omhoppning, samma misstag som första tävlingen


Nu kommer vi alltså till tävlingen som äger rum på Söndag.

Jag debuterar 70 den dagen.

Mina mål inför den är:


- Inte jobba natt innan, hehe.

- Gå banan flera gånger, jag ska kunna den i sömnen

- En bra framridning, mycket fokus på mig, min sits, min inverkan samt hans reaktion till hjälperna.

- Ha 60 cm som uppvärmning innan, funkar allt bra så rider jag på hela banan. Är han inte med, så tackar jag för mig den klassen och rider fram ännu mer för att klara honom i 70.

- Göra en shysst runda där jag ger honom plats, gör volt om jag känner att de går för fort, och gör enkla byten om jag märker att han kommer i fel galopp för hinder. Vara shysst som sagt.

- Kommer vi över alla hinder på 70 har vi lyckats. Att vinna rosett har aldrig varit min plan, utan om vi river alla bommar på alla hinder så går jag därifrån med känslan om att han va ärlig och försökte, och så backar vi ett steg i utvecklingen igen.


Jag känner mig lugn inför tävlingen ändå.. Det känns inte jobbigt att starta den, utan tvärt om, det känns bra. 

Hoppas på ett kvitto om hur jag rider, och hur våran utveckling varit på den tävlingen jämförelse mot våran första.


Micke har lovat att filma när jag rider nu i veckan så vi får lite filmer på hur de ser ut nu, och kan se tillbaka på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Franzen - 31 mars 2013 23:39


Hoppsan, här har man inte suttit på ett tag!    Tänkte bara meddela, att denna blogg kommer att ändra inriktning..  Från att vara häst-blogg till att vara.. Häst-blogg! Haha, skämt åsido..   Men denna bloggen kommer inte längre att vara u...

Av Emma Franzen - 16 februari 2013 16:22

Tjabba tjena! Just nu sitter jag på våran veranda, med utsikt över poolen och dess musik och dricker svenskt kaffe! Hihi, de är inte fel alla gånger! Nej, nu har vi varit här i 4 dagar och vi är här tills fredag nästa vecka! Jag är ju inte allt f...

Av Emma Franzen - 2 januari 2013 21:51

Idag va Artax fin-fin!   Han har nu i några månader varit ordentligt halt, och fått en vila som heter duga, och varje gång jag travat honom har de inte känts bra alls. När vilan va slut så började jag skritta, fast med sadel såklart eftersom jag ...

Av Emma Franzen - 10 december 2012 19:42

Javisst, LET'S GO!   Jag har ju lite självfall egentligen, men när jag känner för att framhäva det extra så gör jag inget avancerat..  De är jag på tok för lat för.. Hehe.   Men det jag gör är att jag sätter upp mitt hår på kvällen och kram...

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar! Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam. Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!   Biola som hon heter är e...

Ovido - Quiz & Flashcards