aartax

Alla inlägg under november 2012

Av Emma Franzen - 26 november 2012 20:12

Nu är det så att jag har fått möjligheten att få rida en av Sveriges finaste hästar!

Ett sto med kapacitet och sinne som få hästar har, het men följsam.

Och jag hoppas att vi kan få många roliga stunder framför oss!


Biola som hon heter är en import från Holland född 2006.

ENORMT arbetsglad och himla posetiv häst!


Så från och med nu kommer ni få följa även våran resa!


Lite bilder från provridningen (alla bilder tagna av ägaren Marika: http://teamandersson.nu/ )


         


Flera bilder kommer såfort jag får någon som följer med att fota!

Kommer bli kanonkul detta! 

Av Emma Franzen - 21 november 2012 12:00

Sista tävlingen detta året. 

Känns bra faktiskt, trots att de är lite tråkigt att jag inte har hunnit komma ut mer i år, men de tar vi igen nästa år. Igårkväll (klockan 02.30 hrmpf..) så låg jag och vägde för och emot på de 2 andra tävlingarna som ägt rum detta året.. 


Nr 1, Grönadals ridskola, 50 cm.

Första tävlingen för min och Artax del.


+ Red fram länge och väl

+ Rev endast en bom

+ Gick banan flera gånger


- Red fram FÖR LÄNGE och FÖR KRÄVANDE, vilket innebar att han va trött när han kom in på banan

- Red hårt på framridningen, och stod still länge. Ingen bra kombo

- "Fläng-red"

- Flaxade med armarna som om jag vore en kråka

- Red med fart istället för kraft

- Kastade mig fram på halsen i hoppet, vilket bidrog till att han hängde sig på bogarna och hade svårt att komma över


Nr 2, Yxnarum ridklubb, 50/60 cm.

Första tävlingen utanför klubben.


+ Var lugn och metodisk i lastningen

+ Red bra på framhoppningen, inte en enda bom ner

+ Gjorde de bästa av situationen för Artax inne i de lilla ridhuset


- Gick inte banan mer än 2 gånger vilket resulterade i att jag letade hinder eftersom jag knappt hade koll på var de låg

- Jobbade natt och gick direkt till tävlingsplatsen, behövs ingen beskrivning

- Blev sur på mig själv eftersom de gick dåligt (enligt mig) och lät de gå ut över stackars pollen

- Red som om de vore omhoppning, samma misstag som första tävlingen


Nu kommer vi alltså till tävlingen som äger rum på Söndag.

Jag debuterar 70 den dagen.

Mina mål inför den är:


- Inte jobba natt innan, hehe.

- Gå banan flera gånger, jag ska kunna den i sömnen

- En bra framridning, mycket fokus på mig, min sits, min inverkan samt hans reaktion till hjälperna.

- Ha 60 cm som uppvärmning innan, funkar allt bra så rider jag på hela banan. Är han inte med, så tackar jag för mig den klassen och rider fram ännu mer för att klara honom i 70.

- Göra en shysst runda där jag ger honom plats, gör volt om jag känner att de går för fort, och gör enkla byten om jag märker att han kommer i fel galopp för hinder. Vara shysst som sagt.

- Kommer vi över alla hinder på 70 har vi lyckats. Att vinna rosett har aldrig varit min plan, utan om vi river alla bommar på alla hinder så går jag därifrån med känslan om att han va ärlig och försökte, och så backar vi ett steg i utvecklingen igen.


Jag känner mig lugn inför tävlingen ändå.. Det känns inte jobbigt att starta den, utan tvärt om, det känns bra. 

Hoppas på ett kvitto om hur jag rider, och hur våran utveckling varit på den tävlingen jämförelse mot våran första.


Micke har lovat att filma när jag rider nu i veckan så vi får lite filmer på hur de ser ut nu, och kan se tillbaka på.

Av Emma Franzen - 20 november 2012 20:45

Igår tränade jag för Filippa igen, som var efterlängtat!

Eftersom hon mestadels kör fälttävlan själv så blev de lite inspirerat av det igår.


    Klicka på bilden för att få den större.


Vi tränade på linjer igår, som både jag och Artax har svårt för.

Hindrena som vi hoppade (2,4,6,8) var smala, så de kändes som om man skulle välta hindret med skänklarna, trots att man va långt ifrån.


Man började med att hoppa grinden imitten, tog ut svängen och hoppade ett smal-hinder, 4 galoppsprång -> vattenmatta -> 5 galoppsprång -> smal-hinder -> grind -> smal-hinder -> 4 galoppsprång -> oxer -> 5 galoppsprång -> smal-hinder.


Detta gick trots allt över förväntan, och vi klarade ut det någorlunda. Sedan att han är lite knepig med att galoppera rakt mot och efter hinder är en annan sak, så där fick man träna på att leta linjer, så man kom rakt över.


Nyttig övning! 


Idag så visste jag att han skulle vara lite stel (som han alltid är efter träning) så satt jag upp barbacka med Hackamore och red ett litet "dresyrpass" i ridhuset. 

Helt allvarligt alltså, vi hade kunnat rida en kadrilj vi 3 som red i ridhuset, vi red på samma volt, kom på att de blev trångt och begav oss till andra sidan.. HAHA, måste ha sett riktigt töntigt ut..


Iallafall, lyckades få honom på noterna fortare än vanligt och tränade mest bara att stanna i formen, då han lätt sticker upp huvudet i luften när jag väl kliar honom för att han gått ner i form.. Så lite halvsurt!

Men det gick iallafall bra, och jag fick till en riktigt fin bjudning både i traven och galoppen, så red inte så länge.


Dom senaste passen med Artax har alltså känts kanon? 

Jag vet inte vad det är som har hänt, men det känns plötsligt mycket bättre? 

Kanke för att jag vet hur jag ska lägga upp passen och med vilket bett till vad.


Hackamore -> dressyr + uteritt

Jaktkandar -> hoppning


Meningslöst pladder.. JA


Iallafall.. Imorgon måste jag verkligen rida ut, så blir att bege sig till stallet i "gryning" och rida ut innan det blir alldeles för sent och mörkt.. Jävla surt att man ska behöva rida i beckmörker.. 


Iallafall, hoppas ni får en kanonkväll!

Av Emma Franzen - 20 november 2012 20:13

... JAG ÄR JÄTTESJUK!


 


Fast jag sitter här och dricker kaffe med två kisar bredvid mig, så jag överlever trots allt! 

Hästen riden, stalltjänsten gjord, och nu ska jag bara sitta och motivera mig själv till att gå och duscha.. 

PALLA LIXOM!?


Nej, men blir att göra några tidsinställda, eftersom jag har många ideer ikväll (eftersom jag inte gör något bättre lixom, och micke tränar? Så.. What to do..?) och jag inte vill publicera dom direkt.. Mehehe..


Höres ikväll sweeties!

Av Emma Franzen - 14 november 2012 23:02

Satt och kollade igenom min gamla dayview och eftersom jag inte har bloggat på länge tänkte jag slänga upp ett gammalt "häst-test" här, som va så jävla tufft för något år sedan. 



Vad heter hästen? - Artax
Vad kallar du hästen? - Lill-killen, Hjärtat, Mr. Tax, Taxen, Gubben.
Vad kallar andra hästen? - Taxen, Valpen, Tax-man.
Hur gammal är den? - 13.
Vilket år/månad/dag föddes den? - 1999-04-20
Vilken färg har den? - Brun-black
Har den några tecken? - Ja, enligt passet.
Vad för tecken? - VHIP (=vita hår i pannan, enligt passet.)
Hur hög i mankhöjden? - 150-155 cm.
Är det ett sto/valack/hingst? - Valack
Vem red in/utbildade hästen? - Det vet jag inte.

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? - Vi kämpar på med det, men det är han verkligen.
Hur är den i skritten? - Lösgjord, arbetar på bra, taggar.
Hur är den i traven? - Taggar gärna, man får arbeta för att få fram något "schvung", vilar på steget, lätt att öka, lätt att samla.
Hur är den i galoppen? - Älskar att galoppera fort, men är inte helt lätt att samla ihop. Galopperar på med fint tempo, men svårt att samla upp den ordentligt eller sakta då han inte har muskler och kondis för det.
Kan den skänkelvikningar? - Han har inte riktigt styrkan för att gå rak igenom skänkelvikningen, men han flyttar fint för skänklen i den mån han kan.
Kan den öppna/sluta?  - Det går när han är lösgjord, men vi har bara luktat på det och gått något steg i öppna innan man går in på volt, eller sluta mot hörnet, annars så har vi inte tränat det enbart.
Kan den galoppombyten? - Inte klockrent, nej. Men vi tränar över upphöjda bommar/hinder.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? - Nej. Men det är heller inget jag har lagt så mycket vikt på. 
Är hästen pigg?
 - Han är pigg, ja. Men han hetsar.. Inget posetivt pigg utan mest bara "fullt ös medvetslös"
Är hästen trög? - Om du gör något som inte motiverar honom, eller inte lyckats få honom fram för skänklen.
Är hästen stark? - Både ja och nej. När du väl lyckas på honom lösgjord är de inga problem. Men vägen dit...
Är hästen het? - Mot hinder, eller över fält. Annars inte.
Bockar den? - Nej.
Har du bockat med den? - Nej.
Stegrar den? - Har inte gjort det med mig eller någon annan, men ägaren jag köpte honom av hade han tydligen gjort det med.
Har du stegrat med den? - Nej.
Sparkar den bakut? - Inte min definition av slå bakut, mer glädjesprång.
Har du sparkat bakut med den? - Som sagt, nej.
Skenar den ofta med dig/andra? - Nej.
Har du skenat på den? - Ja, EN gång.. 
Är den tittig? - Haha, tittig finns inte i hans värld. 
Har du badat tillsammans med den?
 - Ja.
Har ni hoppat tillsammans? - Ehrm.. Ja..
Har ni galopperat på en äng tillsammans? - Ja.
Hoppar hästen bra?
 - Han hoppar tusen gånger bättre än när han kom. Men han är fortfarande ingen avlad hopphäst, men vi kan gå så långt han kan och klarar, såklart!
Gillar den att hoppa? - Som sagt, han är igen mästare, men tycker han att det är!
Har den bra hoppteknik? - Ja, det har han fått.
Hur högt brukar du hoppa med den? - På träning ligger de på ca 50-70.
Hur ofta hoppar du den? - Inte så ofta, men han hoppas nog mellan 2-3 gånger i veckan. Då inga höjder, utan mest upphöjda bommar, kanske 40 på sin höjd.

Hur är den när den rids ut?
 - Pigg, pigg och taggad?
Tycker den att det är kul?  - De skulle man lugnt kunna säga.
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? - Han får mer motivationn ute, därför jag alltid skrittar fram/av ute på terrängbanan.

Står hästen i box?
 - Ja.
Går hästen på lösdrift? - Nej.
Hur mycket och vad äter hästen? - Just nu: Hösilgare - 15 kg/dag, Halm - fri tillgång i hagen, 1/2 kg pellets, liten näve mineraler och B-vitamin.
Går den i hagen varje dag? - Ja
I en stor eller liten hage? - Stor, enbart valacker.
Hur länge går den ute per dag? -  Från 8.30-15.30
Gillar den att vara ute i hagen? - Ja, självklart.
Har den vindskydd i hagen? - Tillräckligt.

Hur ofta rids hästen?
 - Han går för tillfället mellan 4-6 dagar i veckan, men ökar succesivt.
När den tränas vad gör ni då? - Just nu tränar jag mycket från marken som "NH", tömkörning och att få till bakbensaktivitet samt kondition. Han hoppas även och tränas över bommar och tränar mycket på att hålla fötterna där dom ska etc.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? - Myser, skrittar, "NH" och liknande. 
Borstar du hästen före och efter ridningen? - Enbart före. Han rullar sig även när han står i box efteråt, så enbart innan, med gör de då väldigt grundligt.
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? - Såvida de inte är så kallt som nu, då lägger jag på fleecetäcke eller svetttäcke.
Hur länge brukar ni rida varje gång? - Det är beroende på vad jag gör. Är jag ute och går landar de troligtvis på 2 timmar då jag också vill ha träning. Tränar jag från marken blir de kanske 30 min. Rider jag dressyr rider jag tills han blir lösgjord och hoppar jag hamnar de oftast på en timme ca.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? - Låta honom ta sin tid. Det är ingen häst man stressar fram resultat med. 
Är det en svår eller lätt riden häst? - Lättriden om du enbart tänker rida ut etc. Svårare när du ska kräva något, men inte svårriden. Men de krävs att du är envis, visar vad som gäller och kan hålla emot. 
Är hästen ridskolehäst eller privathäst?
 - Privat.

Vem äger hästen?
 - Emma Franzén (jag)
Vad har du för relation till hästen, t.ex fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? - Ägare.
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? - Den 25 blir det 17 månader.. (om jag inte räknar fel)
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? - Tills han vandrar vidare hade jag tänkt.
Vad har ni för mål i år? - Inte så långt kvar, men nästa år planerar vi att kunna hålla en stadig form i galoppen, samt komma ut och debutera 70 cm.
Har ni nått några av dom redan? - Nej, men vi nosar på det redan.
Rider du privatlektioner på den? - Ja.
Hur ofta? - För Carolina rider jag inte så ofta, men hoppas på ca varannan vecka. För Filippa rider jag varannan vecka mer eller mindre.
För vem? - Både för Carolina (dressyr) och Filippa (hoppning)
Hur länge håller den lektionen på? - Carolinas håller 30 min, Filippas håller 1 timme.

Är hästen snäll i stallet?
 - Ja.
Kan hästen stå lös i stallet? - Han är lite för rastlös för det, så de är inget jag strävar efter ännu.
Måste hästen vara uppbunden? - Om de gäller i stallgången, går de med grimskaft, men helst uppbunden.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? - Både och.
Vad har den för sadel/sadlar?
 - 2 stycken från Stübben.
Vad har den för träns just nu? - Har ca 5 ihop-plock träns, men använder ett med delar från Kyro riding gear.
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? - Lindor (ett 4-pack per schabrak) och 2 uppsättningar benkydd.
Vad har den för bett just nu? - Jakt kandar, ridhäst pelham med 2 tyglar, 3 delat fullcheek och hackamore.
Vad har den för täcken just nu? - 2 st regntäcke, 1 st vintertäcke, 2 st fleece och ett svetttäcke.
Tror du att hästen gillar dig -
 Hästar känner inte likadant som vi människor, trots att vi vill tro att dom tycker om oss, så har dom nog inte sådana känslor. Men jag märker att han känner sig trygg i min omgivning och med mig.
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? - Som sagt, tror inte dom känner så. Men han vågar ligga när bara jag är närvarande, han trycker sig intill mig när något han inte va beredd på händer, och han vågar slappna av på ett sätt som jag ser att han är trygg med.
Gillar du hästen? - Absolut, jag älskar honom.
Har ni många minnen tillsammans? - Hur många som helst.
Nämn  det bästa: När jag fick hem honom. Min alldeles egna häst, och jag kunde se på honom och tänka "detta är den första hästen som ingen kommer kunna ta ifrån mig, för han är bara min"

När red du hästen sist?
 - Idag.
Vad gjorde ni? - Skrittade fram på terrängbanan, tränade samling och lösgörande i ridhuset och avslutade gående en liten runda i mörkret.
Gick det bra? - Fick en sådan känsla jag inte känt på ett tag nu. Nämligen känslan av att de inte va hans ben som rörde sig mot ridhusunderlaget utan våra. Kunde variera tempo med sitsen, höja samligen, sänka samligen, få honom på rumpan ordentligt och göra läckra ökningar.  Ett riktigt dröm pass! Det behövde vi!
När ska du rida den igen? - Imorgon.
Vad ska ni gör då? - Antingen så gör vi lite lösgörande ute i skogen eller tömkörning.
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? - Tusen och en gång. De finns ingen bättre än min häst, så är de bara!

Ovido - Quiz & Flashcards